top of page
  • תמונת הסופר/תאילה כץ

זיכרונות מהאג, ולא מבית המשפט

לפעמים מקומות מהחדשות מזכירים חוויות. עכשיו זו האג (דן האח, כמו שההולנדים מבטאים). זיכרונות מהמסעות, מהטיולים בעולם, מאפשרים לי רגע של שקט.

בדצמבר 2015 מצאנו את עצמנו כמה ימים בהאג. הזמינו את גילי לכנס ואני, בהחלטה של רגע, הצטרפתי כדי לשוטט. מרכז העיר העתיקה ברובו ללא מכוניות, ככרות רחבות, סימטאות צרות וציוריות, מוזיאונים מעניינים, שחפים והרינג ברחובות. אחד הדברים החביבים בעיר הוא הנוכחות הבינלאומית של ארגונים ועובדים (יש עוד הרבה מעבר לבתי המשפט הבינלאומיים). אלה מביאים איתם מסעדות מכל העולם. חוץ מאוכל רחוב הולנדי, כמו צ׳׳יפס עם מיונז וקרוקטים, אכלנו במסעדה לבנונית, מקסיקנית, ועוד כמה עם אוכל פחות מוכר לנן, כמו מלזית, אינדונזית או משהו. טעמנו גם מהדוכנים בככר העיר גאודה (חאודה) אליה נסענו לראות את הדלקת עץ חג המולד (מרהיב). סירים גדולים עם מרק אפונה הפיצו את הריח הקצת מעושן הרבה לפני שראינו אותם. דוכנים עם כל מיני מאכלים מלוחים או מתוקים מפתים לטעום גם מאכלים קצת משונים. נגנים וזמרים נפרשו ברחובות עמוסי צהלת משפחות וילדים. חוויה שונה משווקי חג מולד אחרים שראיתי.

עוד חוויה הייתה לי במוזיאון מאוריצהאוס (Mauritshuis), בה מוצגת בין היתר התמונה של ורמיר ״נערה עם עגיל פנינה״. גילי היה בכנס, ואני התמקמתי מולה והקשבתי למדריכים, כל אחד מביא את עולמו לתוך הסיפור. קבוצות ממגוון מקומות, בשפות שונות, שאת רובן לא הבנתי. שלווה - עד שמגיעה קבוצה של 20 יפנים. רצים לתמונה, מצלמים ומצטלמים, מוותרים על ההסבר, וממשיכים בריצה לאולם הבא, של כמה ציורים של רמברנדט. לא מכלילה, זו הייתה קבוצה אחת, שאולי סתם כבר לא היה להם זמן …  הייתה גם תערוכה זמנית בבניין המוזיאון (חוויה ארכיטקטונית בפני עצמה בבניין מהמאה ה 17) - סלפי׳ס של ציירים הולנדיים קלאסיים. חשבתם שהדור שלנו המציא משהו? אז זהו שלא …

ואם אתם כבר בהאג מסיבות טובות, כמובן, יש בעיר מוזיאון ייחודי בשם Museum Panorama Mesdag. בנוסף לציורים מופלאים של הצייר ההולנדי מסדאך יש אולם עם ציור פנורמי של עיירות חוף באזור האג, כפי שנראו בסוף המאה ה 19. עומדים על מגדל עץ במרכז האולם, ומרגישים כאילו אנו במרכזה של דיונת החול. הציור של מסדאך מקיף את הצופה ב 360 מעלות. חוויה מפתיעה, מרהיבה ומאד מיוחדת, גם למי שפחות אוהב מוזיאונים.

רגע חביב של אסקפיזם בתקופה לא קלה, רגע של נשימת אוויר צלול וזיכרונות נעימים מתקופה אחרת, ממקום אחר.

51 צפיות
bottom of page